Recension av DraftKings

DraftKings

Daily

DraftKings är idag den största aktören inom Daily Fantasy Sports, och har tillsammans med den största konkurrenten FanDuel omkring 90 procent av den amerikanska marknaden. Det var inte allt för länge sedan som DraftKings intog platsen som marknadsledare, men i dagsläget känns det som att de har ett hårt grepp om branschen. Sajten erbjuder idag endast spel för personer boende i USA och Kanada, men har nu fått licens för att tillhandahålla spel i Storbritannien, och håller nu på att etablera sig där.
Detta blir företagets tredje kontor, och man har anställt branschprofilen Jeffrey Haas som ansvarig för etablering på nya marknader. Haas har en bakgrund från pokersajterna PokerStars och PartyPoker, två av spelvärldens stora jättar, och han vet hur expansion fungerar. DraftKings sågs nyligen i ett annt pokersammanhang då man sponsrade ett event i World Series Of Poker, turneringen DraftKings 50/50.

Översikt

Tre av de fyra stora sporterna

DraftKings utbud av sporter som du kan spela på är smått fantastisk. Världens största Daily Fantasy Sports-rum har tre av fyra i The Big Four: Amerikansk fotboll, ishockey och ,baseball i de amerikanska proffsligorna NFL, NHL och MLB. Tittar man på sajten verkar det vara laddat för att även köra igång NBA-basket och collegebasketligan. Vill man spela på collegesport erbjuds dock amerikansk fotboll även på denna nivå. Vidare finns klassisk fotboll (det amerikanerna kallar "soccer"). Något förvånande är detta redan idag innan europaexpansionen riktat mot premier league, och inte den amerikanska fotbollsligan MLS.

Du kan också spela på golf (PGA), Nascar Racing och Mixed Martial Arts på DraftKings. För inte allt för länge sedan har man även brett portföljen till att bli en av relativt få sajter som erbjuder DFS-spel på eSport-titeln League of Legends.

Vilka spelformer erbjuder DraftKings?

När du är inne i lobbyn är det lätt att leta sig fram utifrån sortering på såväl sport som spelform. Grundindelningen på spelformer på DraftKings rör Tournaments / Leagues, Head To Head, 50/50s & Double Ups, Multipliers, guarantees samt Satellites & Qualifiers. Är du osäker på vad dessa begrepp innebär hittar du en förklaring i denna artikel.

Du kan också sortera på inköpsnivå och fältstorlek, och det finns action i alla spelformer och på alla nivåer. 50/50 och Double Ups erbjuds från tiomanna upp till nästan hundra tusen spelare för de största sporterna. Garnierna kan uppgå till miljontals dollar, och inköpen till flera tusen dollar. Precis som för andra spel om pengar finns det hajar som har detta som sin enda näring, och de tjänar grova pengar på det. Tricket för dig som nästan garanterat aldrig kommer att vara bäst i fälten handlar om att hitta spelformer där tillräckligt många är sämre för att du ska vara en vinnande spelare. Mycket i Daily Fantasy Sports handlar om Game Selection.

Ett nöje att drafta i

Att plocka ut sitt lag när du väl bestämt dig för vad du ska spela i DraftKings är ett nöje. Allt är mycket tydligt presenterat, från deltagarantal, avgifter och prispott till utbud och gjorda val. Du kan sortera ditt spel på de matcher som ingår och på så sätt till exempel bara få upp spelare från matchen mellan Denver Broncos och Cleveland Browns, eller se alla spelare i den aktuella NFL-omgången oavsett vilket lag / match de kommer från. Du kan så klart även filtrera på lagdel avsett sport (givetvis inklusive "all"), och därefter sortera på position, namn, lag, ranking, gjorda poäng och lön. När du gör ett val är det tydligt vem du valt och på vilken position samt hur mycket denne kostar. Du ser också hur mycket i snitt du har kvar att lägga per spelare, samt din återstående budget. Varje match i omgången presenteras med tid, lagförkortningar samt en vädersymbol. Du kan klicka på en match och se preliminära uppställningar per lag. Som sagt var, ett föredöme sett till hur en draft ska se ut. Det finns inte mycket mer att önska här.

Lättnavigerad lobby

DraftKings lobby är en av de matigaste i branschen, men tack vare ett väl utbyggt filtrerings- och sorteringssystem blir aldrig det enorma utbudet övermäktigt. När du loggat in dig går det bra att leta dig fram genom att välja sport, spelform, inköp och storlek på fältet. Givetvis är starttider också tydligt utmärkta. När man som kund dessutom börjar lära sig DraftKings terminologi blir det också tämligen lätt att förstå namnsättningen på de olika tävlingarna. DraftKings stora promotions har i alla lägen framträdande positioner på sidan, och man har lyckats bädda in dem utan att det ser allt för spammigt ut.

Fantasy KHL

8.5

Hockeyligan KHL, Kontinental Hockey League, kallas populärt för den ryska proffsligan ä...