Recension av Oulala

Oulala

Daily

Egna ligor/spel

EU-licens

Oulala lockar fantasyspelarna med ett lekfullt tilltal och attraherande grafik, men även bakom ytan finns det tillräckligt med innehåll för att imponera på oss på FantasySportsBetting.se. I grund och botten är det en klassisk Daily Fantasy Sports-sajt, och man erbjuder en europeisk plattform med brittisk licens vilken gör att det i praktiken ger möjlighet att spela skattefri daily fantasy sports för svenska spelare. Det finns dock några parametrar som gör Oulala tämligen unik som arrangör; matcherna har hela 70 olika kriterier för poäng, vilket krossar de flesta konkurrenter på den punkten. Vidare är nästan allt fokus lagt på utmaningar och egna ligor, istället för ett stort standardiserat utbud.

Oulala.com erbjuder i dagsläget uteslutande fotboll, och det i fyra stora ligor. På spelschemat finns spanska La Liga, franska Ligue 1, italienska Serie A samt brittiska Premier League. Oulala har goda förutsättningar att bli ett mycket populärt val för svensk fantasybetting.

Översikt

Utbudet

Oulala erbjuder ligor och head-to-head-uppgörelser, och det går att spela både om play money och om riktiga pengar. Oulala är också speciellt så till vida att initialt är fokuset på egna ligor. Sajten har än så länge bara mjukstartat, och därför är utbudet sparsmakat än så länge. Man ska ha i åtanke att sajten bara varit öppen i Storbritannien sedan oktober 2015. Sportmässigt är det än så länge enbart fotboll som finns i portföljen, men man har de tre riktigt stora ligorna i England, Italien och Spanien, och då Oulala har fransk hemvist finns även den franska ligan.

Oulalas utbud kan vid en första anblick kännas fattigt idag, men sajten säljer in sig på fokuset med massor av statistik och spelarinformation, och att man är den mest skicklighetsbaserade DFS-aktören. Inte på ett brett utbud. Här slåss du med vänner om vem som kan fotboll bäst, inte mot okända motspelare om att "tura" in ett resultat.

Poängräkning i Oulala

Oulala använder sig av en extern partner, OPTA, för att samla in data från de aktuella matcherna, och sedan omvandlar de statistiken till sina egna poäng. Sajten har ett mycket omfattande poängsystem, med en tydlig förteckning över vad som belönas och hur mycket, fördelat på position. Omkring 70 olika saker är poänggivande (eller poängreducerande), vilket torde göra Oulalas poängsystem till ett av de mest avancerade på marknaden idag.

Hemsida och teknik

Tekniskt är det snyggt och lättnavigerat med en klassisk grafisk draft där spelarna illustreras av lagtröjor och med värdet under. Det är lätt att sortera på position, liga och klubb, och det går även att fritextsöka på namn. Sidan är engelskspråkig, men det är lätt att klicka sig fram till övrig information, och man har verkligen valt att hålla sig till få menyalternativ och korta texter. Det finns en snygg blogg där man kan läsa om allt från vad som händer specifikt på Oulala till hur Gerrards flytt påverkar Liverpool i statistiska termer.

Att Oulala.com har ett eget forum kopplat till sin sajt är ett stort plus. Här finns möjlighet att interagera med andra spelare på sajten, och det skapar och en fin gemenskapskänsla. Än så länge är draget måttligt, men när spelarbasen ökar lär aktiviteten också göra det. Forumet har förutsättningar att skapa ett mervärde för framför allt amatörspelare.

I cashieren jobbar man bara med VISA och MasterCard, men det är tydligt uppställt och ger en seriös approach. Supporten nås via livechat eller mailformulär.

Draft i Oulala

Ett lag i Oulala består av upp till 17 spelare. Elva ordinarie spelare och 17 avbytare. Roligt är att du får välja uppställning, om du ska spela 4-4-2, 4-3-3 eller liknande. Hela sju alternativ finns att leka med. Avbytarna kan inneha vilken position som helst, och tas in i tur och ordning om dina andra spelare inte kommer till start. De 11 ordinarie platserna måste fyllas upp, men bänken är helt frivillig. Budgeten ligger på 100 miljoner. Något som är speciellt med Oulala är att värderingen av spelare är subjektivt satt av sajten själv, och varierar över säsongen.

Fantasy KHL

8.5

Hockeyligan KHL, Kontinental Hockey League, kallas populärt för den ryska proffsligan ä...