Recension av Premier Punt

8.2

Genvägar

Premier Punt

Daily

EU-licens

Premier Punt känns lite som en Daily Fantasy Sports-sajt av fotbollsälskare för fotbollsälskare. De här killarna är gänget som hänger på den lokala puben och tippar i sig pints medan de diskuterar startelvor i matchen mellan Mansfield Town och Wycombe Wanderers i den engelska fjärdedivisionen. Premier Punt erbjuder enbart spel på fotboll, idag Premier League och Champions League, men enligt hemsidan är även andraligan The Championship på igång. Letar du efter en skön fotbollssajt med avslappnat tilltal där man kan spela Daily Fantasy Sports som svensk för riktiga pengar är Premier Punt ett riktigt bra alternativ.

Översikt

Game Day

Lobbyn i Premier Punt erbjuder single games, daily games och weekly games inom Champions League och Premier League. På förstasidan listas spelen efter starttid, och dessutom syns kostnader för deltagande och antal deltagare. Vilken liga det gäller och lag alt omgång är väldigt tydligt etiketterade. Man ser även vilka spel man har anmält sig till, hur ens historik ser ut, samt även det kommande spelschemat. Längst ner finns tabellen för Premier League. Mycket överskådligt. Möjligen hade vi kunnat önska någon mer filter / sorteringsfunktion men så länge matchvolymerna inte är större än det är är det egentligen inget större problem än så länge.

Less is more

På Premier Punt finns också en blogg, och även om den inte uppdateras jätteofta är det välskrivna inlägg med mycket humor i. Informationen på sidan är annars inte speciellt omfattande, utan att för den skull utelämna något viktigt. Det som behöver finnas där finns där, och dessutom presenterat på ett fint sätt. Premier Punt är framtaget av eldsjälar snarare än affärsmän, och ibland syns det att delar av sidan fortfarande är under arbete. Det här är dock mer en charmig skönhetsfläck än ett irritationsmoment och Premier Punt har goda förutsättningar att fortsätta utvecklas till att bli en ännu bättre aktör än man redan är.

The Draft

Spelardraften i Premier Punt bjuder inte på några större överraskningar, men är riktigt väl presenterad. Du väljer mellan uppställningarna 4-4-2, 3-4-3 och 3-5-2, och köper sedan spelare för 100 miljoner pund. När du valt spelare får du välja en kapten och en vice-kapten. Filtrering finns på en mängd olika statistiska variabler, position, klubb och maxpris. Vidare kan man sortera på namn, position, lag, poäng och värde. Det finns också en snygg statusmarkör där man kan se sannolikheten för att spelaren kommer till start utifrån skadeläge.

När man spelar single game på Premier Punt är upplägget annorlunda. Istället för att drafta en hel uppställning tar du ut fem spelare utan att behöva bry dig om någon budget. Sedan jämförs din femma mot motståndet.

Extra plus för att sajten även visar spelschemat för den aktuella ligan / turneringen tydligt, samt poängkriterierna.

Fantasy KHL

8.5