Recension av PickLive

PickLive

Daily

EU-licens

För att vara en europeisk daily fantasy sports aktör får PickLive sägas vara veteraner i branschen. Redan för sex år sedan återlanserades tidigare Football3s.com som PickLive, och sedan dess har man varit ett intressant och konkurrenskraftigt alternativ i det växande utbudet av sajter. PickLive har några mycket spännande faktorer som gör att de verkligen lyckats sticka ut trots att de är tämligen små i jämförelse med de stora drakarna. Det första och mest uppenbara är enmatchmodellen kombinerat med att man endast draftar fem spelare. Det andra är den täta kopplingen till sociala medier i form av Twitter och Facebook. Både i fråga om att själva finnas representerade där och vara väldigt aktiva, men också att ge sina kunder möjlighet att koppla sina aktiviteter på sajten till sina sociala konton.

Översikt

Utbud

Hela spelet hos denna Londonbaserade aktör kretsar kring europeisk fotboll, men twisten i detta fall är att PickLives tävlingar alltid utgår från en enstaka match i taget. Hos de flesta andra aktörer draftar du i allmänhet från en hel omgång matcher. När du valt en match du vill spela på tas du till en underlobby där alla tävlingar för den matchen listas. Fantasy Sports-spelare lär känna igen sig här, i fråga om inköp, prispotter och antal entries. Rent visuellt är PickLive en riktig fröjd i presentationen, från lobby till draft. Med en femmannadraft och bra navigering är PickLive ett riktigt bra alternativ för ovana spelare. Man har också satsat mycket på kopplingen till sociala medier, och det går utmärkt att länka sitt PickLive-konto till Twitter. Vidare finns en lobbychat där du kan prata med andra PickLive-spelare, en mycket rolig feature som det är förvånande att inte fler tagit efter.

Draft & poängsättning

När du valt både match och vilken turnering du vill spela för den matchen (till exempel en £11 med £100 i garanterad pott, är det dags att börja drafta spelare. PickLive bygger på att du plockar ut fem spelare från den aktuella matchen, och det ska ingå minst en spelare från varje lag (dvs du kan ta 4 från ett lag och 1 från det andra, eller 3-2). Man får plocka både från tänkt startelva och avbytarbänken. På detta får du även lägga till två reservspelare, som du kan byta in under matchen. Mycket i PickLive handlar om att det ska vara ett komplement till själva tittandet. Spelarna får poäng för mål, assist, skott på och bredvid mål, räddningar, blockeringar, vunna hörnor, brytningar, tacklingar och passningar. Avdrag görs för insläppta mål, missade straffar, kort och varningar, misslyckade passningar samt offside.

Cashier & support

Att PickLive erbjuder deposits ända ner till £5 är sympatiskt, då insteget för nya spelare som vill prova Fantasy Sports är lågt. Med en licens hos UK Gambling Commission andas hela företaget seriositet och trygghet. Det finns en kort men bra genomgång hur det funkar, samt även en snygg tre minuters videotutorial. Supporten är engelskspråkig och helt mailbaserad, men man har också en hög närvaro på Facebook där företaget snabbt svarar på eventuella undringar. Insättningar görs med kort, och minsta summa är £5. Själva cashieren är väldigt basic, men fyller sitt syfte.

Bonus

PickLive erbjuder idag en bonus på 100% på första insättningen upp till £20. Vidare finns det också en värvningsfunktion där både du och din vän får £10 var när denne signat upp och spelat minst en omgång för riktiga pengar. På PickLives Facebooksida promotas dessutom kontinuerligt nya kampanjer och tävlingar, där man till exempel kan vinna freerollbiljetter.

Fantasy KHL

8.5

Hockeyligan KHL, Kontinental Hockey League, kallas populärt för den ryska proffsligan ä...